banner

سامانه جامع حساب های بانکی پویا

سامانه جامع حساب های بانکی پویا با اتکا به  بیش از سه دهه تجربه در ارائه خدمات نرم‌ افزاری و با استفاده از دستاوردهای نوین فناوری اطلاعات طراحی و تولید شده است. با بهره‌ گیری از این محصول، بانک ها می توانند خدمات و عملیات مربوط به انواع سپرده‌ها را به صورت متمرکز با امکان دسترسی سریع و آسان از تمام نقاط کشور و جهان، به مشتریان خود ارائه نمایند.

این سامانه علاوه بر انجام عملیات رایج سپرده‌ها، امکانات دیگری را هم در اختیار قرار می دهد که به کمک آن همگامی با تحولات پر شتاب اقتصادی، کسب رضایتمندی مشتریان و نیز اجرای مصوبات و مقررات بانک مرکزی که در اکثر اوقات از ضرب الاجل و تأکید بالایی برخوردار است، به سرعت برای بانک ها میسر می گردد.

اهمیت نقش نرم‌ افزار مناسب در مدیریت و عملیات حساب‌ های بانکی

امروزه مهمترین حوزه در رقابت بانک‌ ها، توانایی آنها در ارائه خدمات متنوع و مورد نیاز مشتریان در زمانی بسیار اندک و آماده نمودن محصول مناسب در زمان مناسب می باشد. هدف اصلی از این رقابت را می‌ توان در جذب منابع جدید و کسب درآمد بیشتر خلاصه کرد. اما  برنامه ریزی جهت جذب منابع که عمدتاً شامل سپرده های مشتریان (اعم از حقیقی و حقوقی)  است و تامین عملیات مورد نیاز مشتریان در مورد هر یک از انواع سپرده، مستلزم برخورداری بانک از یک سامانه اطلاعاتی، عملیاتی و مدیریتی جامع در این خصوص است.
پذیرش و عملیات انواع سپرده که در حال حاضر به 4 گونه اصلی شامل قرض الحسنه جاری، پس انداز قرض الحسنه، سپرده کوتاه‌ مدت و سپرده بلند مدت در بانک‌ها نگهداری می گردد، یکی از مهمترین بخش های خدمات بانکی است. لذا انتخاب یک سامانه مناسب برای مدیریت و عملیات حساب‌ های بانکی امری بسیار مهم و حساس است. در این انتخاب باید به نکات متعددی از جمله موارد زیر توجه شود. عدم توجه کافی در این خصوص می‌ تواند بانک را با بن بست های جدی مواجه نماید:

  • تعداد تراکنش حساب های سپرده بسیار زیاد است. این تراکنش‌ ها از طریق کارت‌ بانکی، اینترنت، موبایل، تلفن یا چک، دفترچه و سایر ابزارهای پرداخت در سپرده‌ ها عملی می شود.
  • امکاناتی که برای مدیریت و عملیات با حساب های سپرده‌ در اختیار مشتریان قرار می گیرد باید بسیار متنوع باشد زیرا عامل رقابت بانک‌ ها بایکدیگر است.
  • بانک مرکزی و سایر نهادهای قانونی ذیربط مرتباً مقررات و مصوباتی را درباره حساب های بانک‌ ها ابلاغ می کنند که ضروری است بتوانند در اسرع وقت به اجرا در آورند.
    •  مدیریت ارشد بانک با توجه به شرایط اقتصادی روز تصمیماتی را اتخاذ می‌ نماید که بسیاری از آنها مستلزم اعمال تغییرات  در عملیات سپرده‌ ها است و لذا سامانه مربوطه  باید این توانایی را داشته باشد که در اسرع وقت از تصمیمات مدیریت پشتیبانی نماید.

ویژگی ها

مشتری محور

  • خدمات بانکی ارائه شده در این سامانه مبتنی بر مشتری است ولذا یکی از بخش های مهم آن را  پرونده متمرکز اطلاعات مشتریان (اعم از حقیقی وحقوقی) یا CIF  تشکیل می‌دهد.
  • کلیه عملیات بانکی اعم از فعالیت های شعبه ای، ستادی و عملیات بانکداری الکترونیک همه بر  اطلاعات واحدی از مشتریان متمرکز است.

 یکپارچگی در فرآیندها

  • فرآیندهای بانکداری، فرآیندهایی پیچیده اند، یکپارچگی و همسانی اطلاعات میان آن ها از جمله ویژگی های اصلی سامانه پویا است.
  • استفاده از مجموعه سرویس هایی مشترک در تمامی فرآیندهای کسب و کار موجود در این سامانه به یکپارچگی فرآیندها کمک می کند.
  • استفاده از مجموعه ای از سرویس هایی در تولید واسط های ارتباطی سامانه پویا با دیگر سیستم ها از دیگر ملاحظات این سامانه است.

یکپارچگی در اطلاعات

  • اطلاعات دریافت شده از درگاه های مختلف بانک به صورت متمرکز ذخیره سازی می‌شود.
  • کاربرانی که در واحدهای مستقل و از نظر جغرافیایی به صورت پراکنده مستقر هستند رویه های کاری را به طور یکسان و متمرکز اعمال مینمایند.
  • اقلام اطلاعاتی پایه و مشترک به صورت متمرکز تعریف و نگهداری می‌ شوند.

طراحی پارامتریک و امکان تغییر آسان پارامترها

  • اطلاعات پایه سیستم که منشأ برپاسازی این سامانه  و تعیین کننده ساختار اطلاعاتی آن است، به صورت پارامتریک تعریف می شود.
  • پامتریک بودن سطوح دسترسی به سامانه و نقش های کاربری مهمترین ویژگی این طراحی است.
  •  تعاریف مرتبط با محصولات (مانند پروفایل حساب) نیز بصورت پارامتریک صورت می گیرد.
  •  تعاریف مرتبط با نحوه صدور اسناد مالی هم پارامتریک است.
  • پارامتریک بودن تعاریف مرتبط با محدودیت ها، سقف ها و ضرایب برداشت و واریز و مانند آن از دیگر ملاحظات این سامانه است.

پشتیبانی از فرآیندهای بانکداری الکترونیکی

  • کلیه عملیات بانکداری الکترونیک در سطوح مختلف شامل اینترنت بانک، کارت بانک، POS ،Teller  و مانند آن تحت پوشش سامانه پویا است.
  • فرآیندهای بانکداری الکترونیکی جدید (که اینک یکی از  ابزارهای رقابت میان بانک‌ ها است) با توجه به یکپارچگی و فرآیندی بودن سامانه به سرعت انجام می گیرد.

طراحی شده برای پوشش دادن به بانکداری شعبه ای از سطوح کوچک تا خیلی بزرگ

  • کلیه فرآیندهای رایج در بانکداری شعبه ای توسط  سامانه پویا پشتیبانی می گردد.
  • این سامانه بگونه ای طراحی شده که بتواند از بانکداری شعبه ای در بانک‌ های کوچک تا خیلی بزرگ همچون بانکی با چند هزار شعبه، بیش از 10000 کاربر همزمان و ثبت روزانه بیش از 6 میلیون تراکنش پشتیبانی نماید. در حال حاضر این سامانه در بانک مسکن در حال استفاده بوده و 9000 کاربر همزمان و 1400 شعبه را پشتیبانی می کند.
  • حفظ استقلال واحدهای بانکی ( شعب و مدیریت ها) در عین متمرکز بودن ساختار سامانه

  متمرکز و مبتنی بر وب  (Web Based)

  • امکان افتتاح و راه اندازی شعب جدید حتی در نقاط دور دست با کمترین نیاز سخت افزاری، نرم‌ افزاری و نیروی کارشناسی در نظر گرفته شده است.
  • امکان دسترسی به سامانه در حد مجاز به ویژه برای مدیران با ابزارهای شخصی از راه دور فراهم گردیده است.
  • رفع اشكالات و اعمال تغييرات با توجه به متمركز بودن سامانه و معماري مورد استفاده به سهولت انجام پذیر است.
  • در این طراحی هزينه‌ هاي عمليات بانكي کاهش می یابد.
  • كاهش هزينه‌ هاي راهبري سامانه‌ مربوط به خدمات شعب (تنها نياز به راهبري مركزي است) دستاورد دیگر این طراحی است.
  • كاهش هزينه‌ هاي پشتیبانی و نگهداري نرم‌ افزار و اعمال تغييرات با توجه به متمركز بودن سيستم بدیهی است.

معماری چند لایه و استفاده از محیط های توسعه جدید

  • امکان تفکیک لایه های مختلف و تخصیص منابع سخت افزاری متناسب با توسعه هر لایه از ویژگیهای بارز این نوع معماری است.
  • معماری چند لایه سیستم امکان طراحی و تامین امنیت لازم برای هر لایه متناسب با طرح جامع امنیت بانک (ISMS) فراهم آورده است.
  • امکان برنامه ریزی تهیه فایل های پشتیبان (Back up) برای هر لایه به طور مجزا از دیگر ویژگیهای این سیستم است.
  •  امکان تدارک ملزومات هر لایه متناسب با اهمیت و توضیع بار وارد بر هر لایه جهت حصول در دسترس بودن حداکثری سامانه (High availabilty) وتحمل خرابی   در این سیستم به خوبی پیش بینی شده است. (Fault tolerancy)

مزایا

سامانه جامع حساب‌های بانکی پویا

با توجه به ویژگی های آن که ذکر شد نه  تنها به سرعت قابل مناسب سازی و نصب و راه اندازی  در بانک های بزرگ و کوچک  بر اساس نیاز آنها می باشد، بلکه می‌ تواند به راحتی با تغییرات کسب و کاری بانک نیز همگام شده در کوتاه ترین زمان خدمات جدید مورد نیاز بانک را ارائه دهد. به این ترتیب رضایت مدیریت ارشد بانک از سرعت عمل بخش فناوری اطلاعات و متعاقب آن رضایت مشتریان بانک تأمین می‌ شود که نتیجه آن جذب مشتریان جدید و منابع بیشتر خواهد بود. این سامانه می‌ تواند مزایای متعدد دیگری را نیز به همراه بیاورد که اهم آنها به تفکیک به قرار زیر است:

در ارتباط با مشتریان

  • افزايش سرعت در ارائه خدمات به مشتريان
  • اطلاع رسانی خدمات بانکی به مشتریان از طریق SMS
  • امكان ارائه خدمات يکپارچه و جديد به مشتريان
  • رضایت مشتریان به دلیل ارائه خدمات بانکداری نوین
  • جذب مشتریان جدید و منابع بیشتر
  • فراهم نمودن امكان سرويس‌ دهی در سطح كليه شعب (Any Branch)

در ارتباط با شعب

  • رضایت کاربران در پاسخگویی مناسب به مشتریان
  • تعریف استفاده کنندگان درسطوح مختلف سازمانی
  • امکان صدور تراز تفکیکی شعب
  • سرعت در عملیات پایان روز شعب، ستاد
  • سرعت در عملیات پایان سال
  • خدمات صدور و چاپ آنی کارت بانکی در شعب

در ارتباط با مدیریت ارشد و میانی بانک

  • ارائه وضعیت منابع بانک در هر لحظه و در هر زمان برای مدیریت بانک به منظور تصميم‌ سازی های به روز
  • تهیه گزارش های مدیریتی و مقایسه ای بین دوره ای
  • امکان تهیه ترازهای روزانه، هفتگی، ماهیانه، سالیانه و همچنین صدور اسناد پایان دوره مالی
  • کنترل و حفاظت  منابع بانک از سوء استفاده غیر مشهود
  • ارائه آمارهای تعداد و مانده انواع حساب‌ های به تفکیک شعبه به صورت روزانه
  • امكان مشاهده و بررسي كاركرد كليه شعب در مراكز ستادی و سرپرستی ها
  • تأمین بستر مناسب جهت رقابت در صنعت بانکداری

در ارتباط با مدیریت فناوری اطلاعات

  • مديريت يکپارچه اطلاعات حساب و اطلاعات مشتری
  • آزمون شده در محیط های پر کاربرد با بیش از  500 تراکنش در هر ثانیه
  • ارائه خدمات Back End  اینترنت بانک در سطوح مختلف و به شکل جامع
  • کنترل همزمانی در تراکنش‌ ها
  • عملیاتی شده در محیط‌ های با تراکنش بالا و امکان ثبت تا 6 میلیون تراکنش روزانه
  • خدمات پرداخت از طریق ATM و POS  با کمترین  خطا در تعداد تراکنش‌ ها و کاهش جرائم شتابی
  • کاهش هزینه های توسعه شعب و پشتیبانی سامانه به دلیل  معماری مورد استفاده (Web Based)

زیر سیستم ها

مدیریت دسترسی

مدیریت کنترل و دسترسی به سیستم‌ های بانکی همیشه یکی از مهمترین مسائل در سیستم‌ های بانکی است. سامانه حساب‌ های بانکی پویا امکانات و کنترل های متنوعی را در این عرصه به کار گرفته است که از جمله آنها می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده از پروتکل های استاندارد صنعت بانکداری در تبادلات مالی
  • کنترل دسترسی های کاربران به سیستم‌ های کاربردی و رهگیری عملیات آنها
  • استفاده از Digital Signature در سرویس های واسط
  • ثبت IP  کاربران به‌ منظور کنترل عملیات کاربری آنها
  • کنترل های مداوم در ثبت اطلاعات به‌ منظور جلوگیری از رخنه های اطلاعاتی

مدیریت عملیات ستادی

عملیات ستادی بخشی جداناپذیر از فعالیت های صنعت بانکداری است، کنترل و مدیریت متمرکز عملیات بانکی به‌منظور دستیابی به اهداف مدیریت نیز یکی از اهداف عملیات ستادی است.

  • ثبت تعاریف پایه، کنترل ها و محدودیت ها در خدمات بانکی شعبه‌ای و غیر شعبه‌ای به صورت متمرکز
  • ثبت عملیات خاص ستادی مانند انتقال، واریز یارانه، محاسبات و واریزهای  سود و مانند آن
  • مدیریت فرآیندهای کنترلی

مدیریت عملیات گروهی

  • عملیات گروهی امروزه یکی از بخش های بانکداری در ایران محسوب می شود عملیات زیر از جمله مواردی است که به‌ منظور پوشش نیازمندی های صنعت بانکداری در ایران توسط سامانه حساب‌ های بانکی پویا پیش بینی شده و در حال استفاده است.
  • واریزهای یارانه، سایر واریزهای گروهی،  برداشت گروهی،  انتقال گروهی
  • مسدودی و رفع مسدودی گروهی،  افتتاح گروهی

اطلاعات مشتریان (CIF)

مشتریان سرمایه های اصلی بانک ها هستند  و به همین منظور سامانه حساب‌ های بانکی پویا اساساً مشتری محور است.  هدف اصلی متمرکز نمودن و سهولت دردستیابی به اطلاعات کلیه مشتریان بانک اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی و امکان رهگیری خدمات به آنهاست. CIF  در سامانه بانکی پویا شامل امکانات زیر است:

  • ثبت و نگهداری  اطلاعات کلیه مشتریان بانک اعم از  اشخاص حقیقی و حقوقی به‌ منظور استفاده از اطلاعات در سایر بخش های سیستم و سیستم‌ های مرتبط
  • امکان اخذ استعلام گروهی اطلاعات مشتریان  از ثبت احوال بر اساس اطلاعات شناسنامه ای آنها با استفاده از  تهیه فایل گروهی از مشخصات کلیه افراد حقیقی  ثبت شده در سیستم  در مقاطع زمانی مختلف
  • امکان استعلام برخط اطلاعات مشتریان از ادارات ذیربط
  • امکان مشاهده میزان بدهی و تسهیلات اخذ شده از طرف مشتریان به صورت متمرکز
  • امکان تهیه گزارش های متنوع از  وضعیت ارتباط مشتری با بانک و  مشخصات اطلاعات مشتریان ثبت شده در سیستم و تغییرات اعمال شده در اطلاعات آنها در مقاطع زمانی مختلف
  • ارتباط مستقیم سیستم مشتریان با سیستم AML و سیستم‌ های کنترل پولشویی

مدیریت چک و تبادلات بانکی

بخش مدیریت چک و تبادلات بانکی سامانه جامع حساب‌ های بانکی پویا با  هدف تسهیل در ثبت، کنترل و پیگیری کلیه درخواست های حواله بانکی و بین بانکی طراحی و تولید گردیده است. امکانات مختلف این سیستم عبارتند از:

  • امکانات مختلف مربوط به صدور و چاپ چک های بانکی
  • عملیات مسدودی، رفع مسدودی، صدور گواهی عدم پراخت، رفع سوء اثر و مانند آن
  • ثبت درخواست انواع حواله های بانکی و بین بانکی  مانند پایا، ساتنا وحواله های داخلی و منظم وحواله های پرداخت قسط به صورت مستمر درمقاطع زمانی مختلف و پرداخت اتوماتیک حواله های ثبت شده در تاریخ سر رسید آنها
  • امکان ثبت درخواست حواله بانکی و بین بانکی عادی و آتی
  • تهیه انواع  گزارشات از وضعیت حواله های بانکی و بین بانکی
  • سرویس‌ های اینترنت بانک برای ثبت و پیگیری درخواست های حواله بانکی و بین بانکی مستمر وعادی

مدیریت صندوق ونقدینگی

یکی از مهمترین چالش های بانکداری شعبه‌ ای صندوق و نقدینگی است، بخش مدیریت صندوق و نقدینگی سامانه جامع حساب‌ های بانکی پویا با امکانات مناسب، گردش مالی نقدینگی در شعب را به درستی مدیریت و کنترل کرده و در هماهنگی با محدودیتهای اعلامی وضعیت نقدینگی شعب را مانیتور و کنترل می‌ نماید.

 مدیریت کارت

امروزه داشتن کارت‌ های بانکی و استفاده از آنها در زمره نیازهای روزمره افراد جامعه است. بخش مدیریت کارت سامانه جامع حساب‌ های بانکی پویا، کلیه مراحل مرتبط با کارت را از صدور، چاپ، کنترل های تراکنش‌ های مرتبط  و مدیریت آن را به صورت متمرکز در اختیار می گذارد. عمده ترین امکانات این نرم‌افزار عبارت است از:

  • صدور و چاپ انواع کارت‌ های رایج بانکی از جمله کارت‌ های هدیه، خانواده
  • صدور و چاپ رمز کارت
  • کنترل و مدیریت دریافت و پرداخت با کارت
  • امکانات تخصیص انواع حساب به کارت
  • امکانات تغییر، اصلاح کارت
  • صدور المثنی برای کارتهای مفقودی، سرقتی و معیوب
  • مدیریت لیست سیاه

مدیریت سرویس های واسط

به‌ منظور ارتباط این سامانه با سامانه های دیگر بانک بیش از 30 سرویس واسط پیش بینی شده است که خدمات مختلفی را در سطوح مختلف بانکداری در اختیار می گذارد. در ایجاد و تولید این سرویس ها که عمدتاً با استفاده از پروتکل های متداول تولید شده از آخرین فناوری های امنیتی استفاده شده است. برخی از مهمترین سرویس های مذکور به قرار زیر است:

  • سرویس‌ های واریز و برداشت
  • سرویس‌ های افتتاح حساب
  • سرویس‌ های صدور کارت
  • سرویس‌ های انتقال وجه
  • سرویس های خرید
  • سرویس‌ های پرداخت

مدیریت محصولات بانکی

محصولات بانکی ازجمله منابع و سرمایه های بانکی است، جذب سپرده‌ های مشتریان در قالب طرح ها و محصولات بانکی متنوع یکی از اهداف بانک‌ های پیشرو به ویژه در کشورهای درحال توسعه است. سامانه جامع حساب‌ های بانکی پویا نشان داده است که در تعریف محصولات جدید بانکی و انواع سپرده‌ ها با ویژگی ها و شرایط خاص از قدرت انعطاف بالایی برخوردار است. برخی از سپرده‌ های قابل تعریف در محصول بانکی پویا عبارتند از:

  • انواع سپرده‌ های مدت دار
  • انواع سپرده‌ های کوتاه‌ مدت، کوتاه‌ مدت ویژه
  • انواع سپرده‌ ها با مکانیزم های پرداخت سود خاص و متنوع
  • انواع سپرده‌ ها با نرخ سود پلکانی وابسته به مبلغ سپرده
  • انواع سپرده‌ ها با نرخ سود پلکانی وابسته به زمان سپرده
  • حساب‌ های قرض‌ الحسنه  به همراه مکانیزم های قرعه کشی
  • حساب‌ های جاری از انواع دولتی، حقیقی و حقوقی
  • نگهداری نسل های مختلف از تعریف محصولات بانکی

حسابداری متمرکز (GL)

بخش حسابداری متمرکز با طراحی منحصر به فرد خود یکی از مهمترین هسته های سامانه حساب‌ های بانکی پویا بوده که امکان تعریف، تغییر در روندهای مالی مرتبط با عملیات بانکی را به سادگی فراهم می آورد. تولید ترازهای روزانه، هفتگی، ماهیانه و سالیانه بانک و صدور اسناد پایان دوره مالی در زمره مهم ترین قابلیت های مدیریت این بخش است. برخی از ویژگی های این بخش از سامانه که می تواند به طور مستقل نیز  مورد استفاده قرار گیرد، عبارتند از:

  • امكان معرفی ساختارحساب (chart of account) به صورت متمركز و غیر متمرکز
  • امکان تعیین تاريخ آغاز و پايان اعتبار برای حساب در صورت نياز (به اين ترتيب حساب در زمان خارج از محدوده غير فعال خواهد بود.)
  • امکان بررسی «نحوه كنترل مانده»، «رقم باز بودن»، « نحوه كنترل رقم باز»، «صفرشدن مانده»،‌ «قابليت درج گردش به صورت مكانيزه يا غيرمكانيزه» و …
  • صدور سند مکانیزه توسط فعالیت های اجرایی سامانه و امكان صدور سند غير مكانيزه
  • امكان صدور سند مكانيزه بر اساس خلاصه اطلاعات عملكرد مالی ارسالی از ساير واحدهای سازمانی
  • در اختيار قراردادن سرويس صدور سند با ساير سامانه های مورد استفاده در ساير واحدهای سازمانی
  • امكان معرفی الگوهای صدور اسناد در سامانه به تفكيك هر موضوع
  • امكان طبقه‌ بندی موضوعی اسناد
  • کنترل مانده‌ حساب‌ ها براساس ماهیت آنها و در صورت بروز مانده‌ منفی، جلوگيری از قطعی شدن اسناد در صورت بروز مانده‌ منفی
  • امكان تهيه گزارش‌ های متنوع در هر مقطع زمانی، با در نظر گرفتن مانده‌ های واقعی اول دوره
  • امکان انجام عملیات دفترداری در دو سال مالی متوالی به صورت همزمان
  • مديريت اسناد مركز(اسناد صادره و وارده بين واحدی)
  • امکان رفع مغايرت بين خلاصه دفاتر و صورتحساب‌ های بانكی
  • ارائه خلاصه عملكرد گروه های تحليل (اشخاص حقيقی و حقوقی، مراكز هزينه، قراردادها و پروژه ها و  …)

سوئیچ پویا (Pooya Switch)
امروزه گسترش کاربری پرداخت های الکترونیکی موجب شده تا بانک‌ ها ومؤسسات مالی که با خدمات کارت سر و کار دارند، با حجم عظیمی از تراکنش‌ های مالی مواجه باشند. سوئیچ پویا که ماجول مستقلی می‌ باشد، به‌ منظور پوشش نیازهای این بخش از خدمات تولید شده و در حال حاضر در برخی بانک‌ های کشور در حال بهره برداری است. عمده ترین ویژگی های سوئیچ پویا به شرح زیر است:

  • کارایی مناسب و پاسخگویی سریع به تراکنش‌ ها
  • امکان مانیتورینگ پایانه های پرداخت
  • مدیریت هوشمند تراکنش‌ ها جهت ارتقای کارایی
  • پوشش دادن به کانال های پرداخت با استانداردهای رایج مانند ISO8583 ،NDC
  • امکان به کارگیری انواع پیام ها با فرمت های اختصاصی بانک‌ ها
  • ارتباط با سوئیچ هایی مانند شتاب یا سوئیچ سایر بانک‌ ها
  • ارتباط با سامانه میزبان در بانک جهت دسترسی به حساب مشتریان
  • پشتیبانی از پروتکل های ارتباطی مختلف مانند   X25 و TCP/IP
  • پشتیبانی از رمزنگاری های استاندارد با استفاده از HSMهای مختلف
  • قابلیت پشتیبانی از چندین میزبان (HOST)  با امکان تعریف مسیر برای آنها

فناوری

نرم‌ افزارهای کاربردی مدرن علاوه بر اینکه باید بتوانند از بسترها و وسایل ارتباطی متنوعی که امروزه در اختیار کاربران قرار دارند استفاده نموده وقابل اجرا در محیط‌های مختلف باشند، باید از انعطاف پذیری خوبی جهت توسعه و همسازی با فناوری های جدید هم برخوردار باشند. این امر تنها در سایه استفاده از دستاوردهای اخیر در حوزه طراحی و توسعه نرم‌افزار میسر می‌ شود.

سامانه جامع حساب‌ های بانکی پویا با استفاده از جدیدترین ابزارها و امکانات موجود در عرصه تولید نرم‌ افزار که هم اکنون مورد استفاده کشورهای پیشگام در این عرصه می‌ باشد و برخورداری از همکاری خبره ترین کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات در کشور تولید شده است. این سامانه  با استفاده از متدولوژی RUP  تولید شده و از یک معماری سرویس گرا SOA  برخوردار می باشد. برخی از ویژگی های این محصول که حاصل استفاده از فناوری های جدید است عبارتند از:

  • استفاده از امکانات موتور گردش کار، Rule Engine و Service Repository
  • چند زبانه بودن
  • قابلیت انجام تراکنش‌ های غیر ریالی
  • امکان اجرا از طریق Portal به همراه برخورداری از امکان Single Sign on
  • برخورداری از امکانات زیر ساختی Clustering, Load Balancing, Failover
  • اتصال به سایر سامانه‌ های بانکی مانند Card Payment System و RTGS و …
  • قابلیت دسترسی از طریق اینترنت، موبایل، PDA و سایر سامانه‌ های ارائه کننده خدمات الکترونیکی بانکی

 

عنوان مشخصات
Platform با توجه به لزوم استقلال برنامه و محیط اجرای آن از سخت‌ افزارها و نرم­ افزارهای بستر آن، پلتفرم JEE   منظور شده است.
System Architecture روش توسعه نرم‌ افزار در پویا روشی ویژه است با عنوان PUM (Pooya Unified Method) که با استفاده از مؤلفه­ های زیر تدوین شده است. در این روش رویکرد توسعه “معماری الویت اول” است:

Oracle Unified Method (OUM )

IBM Rational Unified Process (RUP )

Open Unified Process (Open UP)

Pooya own expertise in software development

Software Architecture از معماری N-Tier استفاده شده است.
Framework نظر به استفاده از پایگاه داده اوراکل در اکثر بانک‌ها از Framework توسعه برنامه کاربردی اوراکل (ADF) در محیط توسعه سیستم استفاده شده است.
Design Pattern برخی از الگوهای طراحی مطرح، از جمله الگوی MVC در Framework مورد استفاده، به­ کار گرفته شده و به خوبی  پیاده­ سازی شده ­اند.
Server Operating System Oracle Linux x64 ‏update 5
Data Base Oracle 11G R2
Application Server Oracle Weblogic 10.3.6.0
JAVA Engine Oracle Jrockit jdk1.6.0_45 R28.2.7
Report Server Oracle BI Publisher 10.1
Java Development Tools Oracle Jdeveloper 11g, Oracle JHeadstart 11g
User Interface Oracle ADF Faces, JSF
Backup/Restore Strategy Oracle RMAN, Oracle Standby Data guard
Data Base Monitoring Oracle Enterprise Manager

امنیت

امنیت جز لاینفک این سامانه است. شرکت پویا با به کارگیری راهکار‌های مختلف امنیت اطلاعات، محافظ پر قدرت اطلاعات بانک‌ها در تمام مسیر انتقال می باشد.

  • تعريف گروه‌ های مختلف کاربران و مشتریان
  • تعيين وظايف  و مجوزهای عملياتي برای کاربران
  • كنترل مجوز دسترسی کاربران به منابع سيستم
  • انجام امور مديريت دسترسی‌، احراز هويت و صدور مجوز‌ها به صورت كاملا متمركز
  • درخواست مجوز از کاربر جهت هرگونه دسترسی به کامپیوتر کاربر یا اطلاعات شخصی روی آن
  • عدم دسترسی مستقیم نرم‌ افزارهای موجود در کامپیوتر کاربران به بانک اطلاعاتی و درنتیجه جلوگیری از دسترسی‌های غیر مجاز
  • قابليت رمز نمودن پيام ها بر اساس روش‌های استاندارد، در سطوح مختلف براساس استانداردهای مطرح در همان سطح
  • در سطح شبکه، استفاده از SSL و گواهی دیجیتال
  • پشتیبانی از الگوریتم های مختلف رمزنگاری مانند PKI، triple-DES و …. برای ارسال و دریافت اطلاعات (با پروتکل هایی مانند FTP وHTTP)
  • جلوگيري از SQL Injection، با استفاده از OR-Mapper (بدون نوشتن SQL در اغلب برنامه‌ها) و نیز تعریف پارامترهای لازم به صورت BindVariable‌های دارای نوع مشخص
  • پياده سازی مكانيزم‌های كنترل و جلوگيری از سرقت های اينترنتی و سوء استفاده توسط كاربران سيستم يا كاربران خارجی، با استفاده از امکانات سیستم مدیریت مانند تعریف عملیات مجاز هر کاربر، ساعات دسترسی کاربران به سیستم، محدود کردن IP آنها
  • درج زمان دقیق هرگونه عملیات در سیستم همراه با شناسه کاربری
  • ثبت تاریخچه تغییرات انجام شده توسط کاربران و درنتیجه امکان بازرسی عملیات انجام شده در خصوص داده‌های حساس
  • امکان نگهداری اطلاعات حساس به صورت رمز شده در پایگاه داده برای جلوگیری از سرقت اطلاعات