banner

کاپ (سامانه جامع پرداخت با کارت)

این محصول دانش بنیان، نرم‌افزار جامعی است که انواع خدمات پرداخت با کارت اعم از خدمات صادرکنندگی، پذیرندگی، سوئیچ، مانیتورینگ و غیره را به طور کامل پوشش می دهد. با استفاده از این سامانه، می توان خدمات مورد نظر را در ابعاد وسیع (تعداد زیاد کارت، خودپرداز، پایانه فروشگاهی، …) و با سرعت پاسخ دهی مطلوب عرضه نمود.

سامانه کاپ بر اساس 4 رکن زیر طراحی و تولید شده است:

  • سال ها تجربه در تولید، پیاده سازی و پشتیبانی سامانه های پرداخت با کارت
  • استفاده از مشاورین بین المللی خبره در خدمات پرداخت با کارت
  • برخورداری از همکاری تحلیل گران، طراحان و برنامه نویسان ماهر و باتجربه در امور بانکی
  • استفاده از جدیدترین فناوری های موجود برای توسعه نرم افزارهای بزرگ

جایگاه تلاقی تجربه کسب وکار و استفاده خلاقانه از فناوری اطلاعات، در طی دهه گذشته بانکداری الکترونیک توسعه روز افزونی داشته است. این رشد در ایران به حدی بوده که در سال 1400 بیش از ده میلیارد تراکنش در سال، چهارصد و پانزده میلیون کارت، شصت هزار خودپرداز، هفت میلیون و پانصد هزار پایانه فروش (POS) و تعداد زیادی کیوسک بانکی مورد استفاده مردم قرار داشته است. به این آمار باید میزان قابل توجهی تراکنش مالی که از طریق تلفن، موبایل و اینترنت برای مواردی مانند پرداخت قبوض، انتقال وجه و حتی خرید کالا و خدمات صورت می گیرد را اضافه نمود. لذا بانک‌ ها، مؤسسات ارائه کننده خدمات پرداخت (PSP) و سایر مؤسساتی که با خدمات کارت سر و کار دارند، با حجم عظیمی از تراکنش های مالی مواجه هستند. در چنین شرایطی تنها سامانه های پرداخت با کارتی قادر به پشتیبانی از حجم انبوه تراکنش ها و درخواست های مشتریان و ارائه خدمات و رفع نیاز مؤسسات خواهند بود که متناسب با رشد فناوری اطلاعات تولید یا ارتقا یافته و تمام بخش های آن، به ویژه بخش  سوئیچ که مسئولیت اصلی مدیریت و انتقال این تراکنش ها را به عهده دارد از کارایی و انعطاف قابل ملاحظه ای برخوردار باشد.

ویژگی ها

  • دارای بخش های مستقل (Module) ولی یکپارچه جهت پاسخگویی به نیازهای کوچک و بزرگ
  • شامل تمام بخش‌ های لازم برای ارائه انواع خدمات کارت (نقدی، اعتباری، هدیه، بن و …)
  • طراحی و تولید شده با استفاده از جدیدترین فناوری های حوزه توسعه نرم افزار
  • چکیده ای از تجربیات کارشناسان خبره در کسب و کار پرداخت با کارت
  • توانایی پشتیبانی از تعداد زیاد تراکنش، پایانه، کارت، حساب و …
  • پشتیبانی از پایگاه اطلاعاتی اوراکل
  • برخورداری از ساختار غنی پایگاه اطلاعاتی
  • استمرار خدمات برخط (On-line) در ضمن اجرای فعالیت های دسته ای پایان روز مانند Cut off
  • پشتیبانی از پروتکل های ارتباطی رایج و استاندارد مانند ISO8583
  • رعایت استانداردهای امنیتی حوزه های تولید نرم افزار و پرداخت با کارت
  • امکان مدیریت و نگهداری حساب های مشتریان
  • برخورداری از پشتیبانی تمام وقت (24×7)
  • همکاری کامل شرکت پویا در تمام مراحل پیاده سازی سامانه اعم از تحلیل نیازها، راه اندازی سامانه، آزمون پذیرش، انتقال به محیط عملیاتی و اعمال تغییرات آتی مورد نظر

مزایا

در ارتباط با مشتریان

  • افزايش سرعت در ارايه خدمات به مشتريان
  • اطلاع رسانی خدمات بانکی به مشتریان از طریق SMS
  • امكان ارايه خدمات يکپارچه و جديد به مشتريان
  • رضایت مشتریان به دلیل ارائه خدمات بانکداری نوین
  • جذب مشتریان جدید و منابع بیشتر برای بانک
  • صدور انواع کارت های اعتباری

در ارتباط با مدیریت ارشد و میانی بانک

  • ارائه وضعیت عملکرد سامانه کاپ در ارتباط با هزینه و درآمد برای موارد پذیرندگی و صادرکنندگی فرآیندهای مربوطه برای مدیریت بانک به منظور تصميم‌ سازي‌ هاي به روز
  • تهیه گزارش های مدیریتی و مقایسه ای بین دوره ای
  • کنترل و حفاظت منابع بانک از سوء استفاده غیر مشهود
  • ارائه آمارهای تعداد و مانده انواع کارتها به تفکیک شعبه به صورت روزانه
  • تأمین بستر مناسب جهت رقابت در صنعت بانکداری

در ارتباط با مدیریت فناوری اطلاعات

  • مديريت يکپارچه اطلاعات حساب و اطلاعات مشتري
  • عملاً آزمون شده در محیط های پر کاربرد با بیش از  300 تراکنش در هر ثانیه
  • کنترل همزمانی در تراکنش‌ ها
  • عملیاتی شده در محیط‌ های با تراکنش بالا و امکان ثبت تا 200 میلیون تراکنش ماهانه
  • خدمات پرداخت از طریق ATM و POS با کمترین  خطا در تعداد تراکنش‌ ها و کاهش جرائم شتابی

زیر سیستم ها

سامانه کاپ شامل چندین بخش مستقل (Module) به شرح زیر جهت پاسخگویی به تمام نیازهای یک مؤسسه مالی در ارائه خدمات پرداخت با کارت می باشد. استقلال بخش‌ها از یکدیگر این امکان را برای مؤسسات مختلف فراهم می آورد که جهت صرفه جویی در هزینه ها فقط بخش‌ های لازم را  متناسب با خدمات مورد نیاز خود انتخاب و از پرداخت هزینه اضافی اجتناب نمایند.

بخش خدمات صادرکنندگی
بخش خدمات پذیرندگی
بخش سوئیچ بانکی (Core Switch) (مدیریت و انتقال تراکنش ها)
بخش دیده بانی (مانیتورینگ)
بخش تعریف و مدیریت حساب
بخش گزارش ها

بخش خدمات صادرکنندگی
مدیریت مشتریان

  • تعریف انواع اشخاص (حقیقی/ حقوقی، دولتی، سازمان، تعاونی، …)
  • امکان گروه بندی اشخاص (کاربران بانک، مشتریان عادی، مشتریان ویژه، …)
  • نگهداری اطلاعات تکمیلی مشتریان (تلفن، آدرس، ایمیل، …)
  • امکان استفاده از سامانه مدیریت مشتریان موجود بانک

مدیریت کارت

  • چاپ انواع کارت آنی (فردی، خانواده، هدیه، بن، …)  و گروهی
  • چاپ رمز کارت آنی  و گروهی
  • تمدید کارت/ صدور المثنی/ رمز المثنی
  • مدیریت لیست سیاه (درج/ خروج)
  • درخواست چاپ مجدد گروهی کارت یا رمز
  • تعریف و تغییر محل چاپ کارت
  • تعریف پارامترها و امکان تغییر آنها (چاپگر، کارت، سیستم، …)
  • تعریف قالب های طراحی کارت
  • ارائه انواع گزارش های آماری و تحلیلی

اعتبارسنجی تراکنش‌ ها
مدیریت حساب و نگهداری مانده حساب
مدیریت صورتحساب
نگهداری سوابق گردش های مالی و غیرمالی
دیده بانی تراکنش ها
مدیریت لیست سیاه
تأمین امکانات مورد نیاز مرکز تماس

 

بخش خدمات پذیرندگی
تعریف خودپرداز

مدیریت خودپردازها

  • راه‌ اندازی، فعال نمودن و غیر فعال نمودن خودپردازها
  • فعالیت پایان روز (Cut off)
  • تسویه حساب  (Settlements)
  • دیده بانی دستگاه های خودپرداز
  • نگهداری وقایع

مدیریت پایانه های فروش/ پایانه های شعبه

  • تعریف پایانه
  • تعریف پذیرنده/ شعبه
  • فعالیت پایان روز (Cut off)
  • تسویه حساب با پذیرندگان/ شعب
  • نگهداری وقایع

مدیریت پذیرندگان

  • ساختار غنی پایگاه اطلاعاتی پذیرندگان (زنجیره، زیرگروه، فروشگاه، بخش، …، پایانه)
  • مدیریت قرارداد پذیرندگان (تعریف کمیسیون و ضرایب)
  • مدیریت حساب پذیرندگان
  • مدیریت تخفیف ها
  • تعریف نوع تسویه حساب با پذیرندگان (دوره زمانی، تمام یا بخشی، زنجیره، …، پایانه)
  • تعریف شرایط صورتحساب

مدیریت تراکنش‌ها

تأمین امکانات مورد نیاز مرکز تماس

بخش سوئیچ بانکی (Core Switch) (مدیریت و انتقال تراکنش ها)

پشتیبانی از حالات پذیرندگی و صادرکنندگی

پشتیبانی از پروتکل ISO8583

پشتیبانی از XML

امکان پیاده سازی پروتکل های خاص

پشتیبانی انواع تراکنش های مالی ( انواع واریز و برداشت وانتقال وجه به صورت چند وجهی)

پشتیبانی انواع تراکنش های غیر مالی (تعیین و تغییر انواع رمز، اعلام موجودی، دریافت صورتحساب کوتاه و …)

تعاریف پارامترها (Fee & Limit)

واسط با چند سامانه حساب های بانکی (Multi host)

واسط سوئیچ ملی (شتاب)

واسط سوئیچ سایر مؤسسات

واسط دروازه های پرداخت (ATM, PinPad, …)

واسط کانال های بانکداری مجازی (اینترنت بانک، موبایل بانک، تلفن بانک، …)

واسط HSM (پشتیبانی از انواع HSM و VHSM)

مبتنی بر وب (Web base) و معماری چند لایه (Multi Tier)

استفاده از پایگاه اطلاعاتی و محیط توسعه اوراکل (Oracle g11)

اندازه پذیری عالی با توجه به محیط توسعه مورد استفاده (Scalability)

دسترس پذیری تمام وقت با توجه به معماری سامانه و پایگاه اطلاعاتی مورد استفاده (Availability)

Hot Backup, Online recovery, Disaster site support

 

بخش دیده بانی (مانیتورینگ)

مانیتورینگ خودپردازها

  • امکان گروه بندی خوددریافت ها به صورت درختی
  • انتخاب بازه زمانی موردنظر
  • نمایش  لیست خودپردازها
  • نمایش وضعیت مختلف اجزای خودپردازها به صورت گرافیکی
  • امکان صدور فرمان های مختلف به خودپرداز

مانیتورینگ تراکنش‌ها

  • امکان جستجو و نمایش بر اساس فیلدهای مختلف وجستجوي پيشرفته تراکنش ها
  • نمایش فهرست، خلاصه وضعیت و اطلاعات تراکنش ها
  • نمایش اطلاعات کارت، مبلغ، تاریخ و سطح VIP کارت
  • نمایش اطلاعات پذیرنده،دستگاه پذیرنده
  • نمایش اطلاعات حساب یا اعتبار
  • تغییر رنگ پس زمینه بر اساس نتیجه تراکنش (وضعیت)

 

بخش تعریف و مدیریت حساب
تعریف انواع حساب( اعتباری، نقدی، …)

تعریف نوع تراکنش (خرید، نقدی، انتقال، تراکنش الکترونیکی، اقساط، …)

مدیریت سقف و کف واریز/ برداشت

تعریف کارمزد، محاسبه سود، محاسبه امتیاز، …

اطلاعات صورتحساب

نگهداری وضعیت حساب ( تاخیر در پرداخت، عدم پرداخت، قسط معوق، …)

بخش گزارش ها
گزارش های دوره ا ی (روزانه، هفتگی، ماهیانه)

گزارش عملکرد پایانه های حقیقی/ مجازی

گزارش های لازم برای تسویه حساب ها

گزارش های عملیاتی، آماری و مدیریتی

فناوری

  • معماری چندلایه (Multitier architecture) و چند رشته ای (Multi-thread)
  • امکانات مورد نیاز در ایستگاه های کاری: پویشگر مبتنی بر وب (Web browser)
  • محیط استاندارد جاوا (JVM) برای برنامه سوئیچ مرکزی (Core Switch) مانند انواع سیستم های عامل یونیکس
  • سیستم مدیریت پایگاه اطلاعاتی: اوراکل g11
  • استفاده از Web logic به عنوان خادم برنامه کاربردی
  • ابزار تولید برنامه ها: C, PL-SQL, Jdeveloper

امنیت

  • اعمال جنبه های امنیتی در سطح پایگاه اطلاعاتی موجب شده است اتصال به سامانه به هر طریق ممکن (برنامه های کاربردی، واسط های برنامه کاربردی و …) از ایمنی کافی برخوردار باشد.
  • مدیریت و کنترل سطح دسترسی کابران (Role Based)
  • ممیزی و ردیابی تغییرات اعمال شده در پایگاه اطلاعاتی سیستم شامل کد کاربر، زمان تغییر و برنامه تغییردهنده (چه کسی چه تغییری داده است)